‘Nog niet eerder las ik een boek waarin het de schrijver zo goed is gelukt om van een academische exercitie zo’n leesbaar en coherent betoog te maken. Ik kan iedereen in het hoger onderwijs dit boek aanraden. De filosofische inzichten zijn degelijk onderbouwd en op zo’n praktische manier vertaald dat het echt een verrijking biedt aan het debat.’
Lees hier de recensie van Izaak Dekker (docent en promovendus) voor Thema Hoger Onderwijs.
‘De universiteit heeft óók de taak om de maatschappij een spiegel voor te houden en om kritische burgers op te leiden die het eigen systeem ter discussie durven te stellen, zoals Toske Andreoli overtuigend doet.’
Lees hier de recensie van promovenda Yvette Drissen voor Bij Nader Inzien.
‘Opgejaagd van de ene module naar de andere, zonder vaste verblijfplaats of community, wordt de hedendaagse student aangestuurd om het bedrijf snel te verlaten, zonder echt gezien te worden of begeleid. […] Andreoli’s boek bevat niet alleen een heldere boodschap maar is ook uitstekend leesbaar.”
Lees hier de recensie van Karen Vintges (universitair docent) voor Wijsgerig Perspectief.
‘Misschien is juist iemand als Andreoli nodig die binnen, voor, en ook áán het onderwijs nog eens rustig beschrijft wat ze ziet gebeuren, en dat direct koppelt aan de denkkracht van een aantal gerespecteerde filosofen. Laat elke student dit lezen die juist ook in deze stressvolle tijden aan het worstelen is met een studie, en laat iedereen dit lezen die werkzaam is bij universiteiten en andere onderwijsinstellingen, zodat het besef nog verder doordringt dat het ons allemaal aangaat, dat het een gedeelde zorg betreft.’
Lees hier de recensie van docent Eke Rebergen voor onderwijsfilosofie.nl.
‘Andreoli zet filosofie in om een flinke kritiek te formuleren op hoe universiteiten omgaan met de huidige tijdsgeest.’ — Filosofie Magazine
‘Goed geschreven boek, maar wel wat filosofisch.’ — Arts In Spe